تحقیق بررسی دیدگاه های حضرت علی (ع) در تعلیم و تربیت

دانلود تحقیق با موضوع تحقیق بررسی دیدگاه های حضرت علی (ع) در تعلیم و تربیت، در قالب word و در 257 صفحه، قابل ویرایش، شامل چکیده، فصل اول: کلیات تحقیق، مقدمه، بیان مسأله، اهمّیّت و ضرورت تحقیق، اهداف پژوهش، سوال های تحقیق، سوال…

فرمت فایل دانلودی: doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 258

حجم فایل: 2,142 کیلوبایت

قیمت: 10000 تومان

دانلود پایان نامه با موضوع تحقیق بررسی دیدگاه های حضرت علی (ع) در تعلیم و تربیت،

در قالب word و در 257 صفحه، قابل ویرایش، شامل:

چکیده

فصل اول: کلیات تحقیق

مقدمه

بیان مسأله

اهمّیّت و ضرورت تحقیق

اهداف پژوهش

سوال های تحقیق

سؤال های فرعی تحقیق

کاربردهای پژوهش

نوآوری پژوهش

تعریف واژگان کلیدی

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

مقدمه

الف- مبانی نظری

خداشناسی از دیدگاه قرآن

جایگاه شناخت

ابزار شناخت

موانع شناخت

ضرورت، اهمّیّت و ارزش شناخت خدا

خدا در قرآن

پیوند انسان با خدا

امکان معرفت یافتن به ذات خدا

نشانه های خدا در قرآن

حقیقت و ابعاد توحید

شرط های توحید

تشبیه ناپذیری

توصیف ناپذیری

بینونت و عدم سنخیت

نشانه های یکتایی خدا

راه های خدا شناسی

جبران کمبودها در آفرینش

خداشناسی از راه فرض خلاف

خداشناسی از راه مقایسه

خداشناسی از راه افزایش نعمت ها

ادله توحید و اثبات وجود خدا (براهین خداشناسی)

برهان معقولیت یا احتیاط عقلی

برهان فطرت

برهان صدیقین

برهان نظم

برهان حرکت

برهان علّی

صفات جمال و جلال خدا از دید قرآن کریم

اقسام توحید

انسان شناسی از دیدگاه قرآن

تعریف انسان شناسی

انواع انسان شناسی

فلسفه آفرینش انسان از دیدگاه قرآن

انواع ارتباط انسان

رابطه انسان با خدا

رابطه انسان با خویشتن

رابطه انسان با خلق خدا

رابطه انسان و جهان هستی

افق کمال انسانی یا انسان نمونه

کمال نهایی انسان

جهان شناسی در قرآن

تعریف جهان بینی

انواع جهان بینی (جهان شناسی)

معیار مقبولیت جهان بینی

جهان بینی توحیدی (الهی) و آثار آن

جهان هستی در جهان بینی الهی

حرکت وسیر تکاملی جهان هستی

مقصد جهان هستی

اهداف تعلیم و تربیت

مفهوم و تعریف تربیت

نظام تربیت

امکان تربیت

حساسیت تربیت

ضرورت وجود هدف

شرایط اهداف

خصایص اهداف

نوع اهداف تربیتی

مفهوم هدف در تعلیم و تربیت

اهداف تربیت

اهداف کلی برای نیل به غایت تربیت

هدف نهایی از تربیت

قرب به خداوند در قرآن کریم

طبقه بندی اهداف

منابع اهداف تربیت در اسلام و ایران

اهداف در تربیت اسلامی

ویژگی های تربیت اسلامی

حکومت و تعلیم و تربیت

کلیات نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران

ب) پیشینه تحقیق

فصل سوم: روش تحقیق

مقدمه

روش تحقیق

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

فصل چهارم: یافته های تحقیق

مقدمه

سؤال اوّل

سؤال دوم

سؤال سوّم

سؤال چهارم

سؤال پنجم

مفهوم تعلیم و تربیت در اسلام

مشخصات تربیت در اسلام

محبت، محور تربیت در اسلام

خودشناسی از دیدگاه امام علی (ع)

ضرورت تربیت فرزند

روش تربیت فرزند

ضرورت توجه به معنویات

ویژگی های افراد دست اندر کار در امر تعلیم و تربیت و حکومت

نتیجه گیری از سخنان امام علی (ع) در زمینه اهداف تعلیم و تربیت

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

مقدمه

جمع بندی نتایج تحقیق

هستی شناسی از دیدگاه امام علی (ع)

خداشناسی از دیدگاه امام علی (ع) جهان شناسی از دیدگاه امام علی (ع)

انسان شناسی از دیدگاه امام علی (ع)

تربیت از دیدگاه امام علی (ع)

آسیب شناسی تربیت

تأثیرات هستی شناسی امام علی (ع) بر اهداف تعلیم و تربیت

پیشنهادهای تحقیق

پیشنهاد تربیتی به والدین

پیشنهادات کاربردی

پیشنهادات کاربردی مرتبط با پیام نور

پیشنهاداتی به پژوهشگران و محققان

محدودیت های تحقیق

مشکلات پژوهش

فهرست منابع

چکیده تحقیق:

پژوهش حاضر به بررسی دیدگاه های حضرت علی (ع) در زمینه تعلیم و تربیت پرداخته است. در این حوزه سوالاتی برای پژوهشگر مطرح شد، مانند این که دیدگاه امام علی (ع) در زمینه هستی شناسی، خداشناسی و انسان شناسی چگونه است و در زمینه تعلیم و تربیت چه رهنمودهایی را ارائه فرموده اند. پژوهشگر با تکیه بر منابع اسلامی و بررسی اسناد و مدارک، سایت ها و پایگاه های اطلاعاتی و نرم افزاری به تحلیل کیفی منابع پرداخته و به سوال های پژوهشی پاسخ داده است.

یافته های پژوهش نشان داد که کتاب نهج البلاغه که از بیانات حضرت علی (ع) می باشد به مباحث اصلی خدا شناسی، جهان شناسی و انسان شناسی پرداخته است. امیرالمؤمنین علی (ع) خداشناسی و خداجویی را امری فطری می داند، چنان که می فرماید: خداوند قلب ها را با ارادت و محبت خود و عقل ها را با معرفت خود سرشته است. حضرت علی (ع) دو دیدگاه درباره جهان دارد: یکی، دیدگاه هستی شناسانه و دوّم، دیدگاه دنیا شناسانه. در جنبه انسان شناسی امام علی (ع)، بحث مختصات انسان مطرح می شود. منظور از مختصات انسان، یعنی چیزهایی که فقط در او وجود دارد و جماد و گیاه و حیوان را به کمالات ویژه راهی نیست. انسان دارای نیروی عقل و فکر است که با آن حقایق وجود می شناسد و پیشرفت های مادی و معنوی تحصیل می کند.

به طور کلی امام علی (ع) یک نظام جامع تربیتی ارائه کرده است؛ زیرا در دیدگاه تربیتی علی (ع) هم ازاهمیت و ضرورت تربیت و هم از ویژگی ها، اهداف و اصول سخن به میان آمده و هم ازشیوه های مؤثر در به کارگیری اصول ومبانی تربیت که در مجموع حکایت از جامعیت نظام تربیتی آن حضرت دارد. از منظر ایشان، خانواده نقش کلیدی و اساسی در تربیت دارد و این بدان دلیل است که اوّلاً، در تأثیر عامل وراثتی و دیگر عوامل محیطی نقش اساسی دارد. ثانیا، تا پیش از بلوغ، در مجموع بیشترین بخش عمرفرزندان در کانون خانواده و تحت نظارت آنان سپری می شود و ثالثاً، نقش الگویی والدین، به ویژه در تربیت اخلاقی، بسیار چشمگیراست. از طرفی، خانواده خود از عوامل تأثیر گذار محیطی درتربیت فرزندان است که می توانداز راه ارتباطات اجتماعی، زمینه دوست یابی شایسته را برای فرزندان فراهم آورد.

عبارات و واژگان کلیدی:

  • دیدگاه های حضرت علی
  • بررسی دیدگاه های حضرت علی
  • دیدگاه های حضرت علی در تعلیم و تربیت
  • بررسی دیدگاه های حضرت علی در تعلیم و تربیت
  • تحقیق دیدگاه های حضرت علی
  • مقاله دیدگاه های حضرت علی
  • پایان نامه دیدگاه های حضرت علی

کلیک برای خرید