تحقیق کاربرد نقوش گبه و دست بافته های ایرانی در دکوراسیون داخلی

دانلود تحقیق با موضوع کاربرد نقوش گبه و دست بافته های ایرانی در دکوراسیون داخلی، در قالب word و در 223 صفحه، قابل ویرایش. بخشی از متن پایان نامه: کسی به تحقیق نمی داند که نام گبه از کجا آمده و چه ریشه ای دارد و چرا گبه به این نام معروف شده است…

فرمت فایل دانلودی: doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 223

حجم فایل: 4,713 کیلوبایت

قیمت: 10000 تومان

دانلود تحقیق با موضوع کاربرد نقوش گبه و دست بافته های ایرانی در دکوراسیون داخلی،

در قالب word و در 223 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن پایان نامه:

کسی به تحقیق نمی داند که نام گبه از کجا آمده و چه ریشه ای دارد و چرا گبه به این نام معروف شده است، عده ای از زبان شناسان و نویسندگان معتقدند که این لغت به معنی زمخت، ضخیم و سفت و چیزی شبیه به اینها بوده است، چون به فرشی گبه می گویند که خوابی بلند دارد و درشت بافته شده است. این نوع زیرانداز توسط عشایر و برای مصارف شخصی بافته می شده است. گبه، زیراندازی بود برای جلوگیری از نفوذ سرمای زمین و خانواده عشایری را از آن محافظت می کرد.

در تاریخ ایران، برای اولین بار لغت گبه در گزارشی از استقبال شاه طهماسب صفوی از شاه همایون گورکانی، پادشاه هندوستان که به علت سیاسی و توطئه ها و خیانتهای درباریان مجبور شده بود به ایران فرار کند، آمده است. شاه تهماسب صفوی به شاه همایون گورکانی پناه می دهد و برای استقبال از او دستور می دهد استقبال بی نظیر و جانانه ای به عمل آورند، از این رو مدیران برنامه جشن استقبال که سرپرستی آنان را محمدخان اشرف اوغلی بر عهده داشت، در سالنها از قالیچه های دو خوابه طلاباف، نمد تیکه کرکی اُستر اطلس، گبه و سه قالی دوازده ذرعی کوشگانی (جوشقانی) پهن می کنند و روی هفت رأس اسب جلهای مخمل و اطلاس پوشانیده بودند و تنگ قصب بافی ابریشمی برجل مخمل منقش، تنگ سفید برجل مخمل سرخ و تنگ سیاه برجل مخمل سبز بکشند.

آشنایی و شناختی از گبه:

گبه، نوعی فرش دست بافت است که یک تا سه سانتیمتر خواب دارد، درشت بافت است و به تناسب چله پودهای آن ضخیم است. اسکلت اصلی گبه تار و پود است. در گبه از پود زیاد در هر رج استفاده می شود و گاه تعداد آن از سه تا هشت پود در هر رج است. ریشه گبه را به این علت بلند می گیرند تا بین رج ها به سب استفاده زیاد از پود کلفت، فاصله ای ایجاد نشود و برای پر گوشت بودن و ذرتی نبودن گبه، از پرز بلند کمک می گیرند. گبه بیشتر به روش «فارسی باف» بافته می شود و گبه ها بر روی دارهای افقی (زمینی) بافته می شود. گبه کلاً از تار و پود گرفته تا ریشه ها، از جنس پشم است و مهمترین آفت آن بید است. گبه های مرغوب از جنس پشم بهاره می باشند و پشمها توسط دست ریسیده می شوند و به روش طبیعی و گیاهی رنگ می شوند و اینگونه رنگها در مقایسه با رنگهای شیمیایی بسیار با دوام و دارای ثبات و درخشندگی زیادی است. طرح گبه ذهنی و هندسی می باشد و به کمک قرینه بافی، طرحها و نقشهای جذاب که از محیط پیرامون و اطراف بافنده الهام گرفته شده است. واحد بسته بندی گبه بقچه می باشد و در هر بسته 2 تا 4 تخته گبه گذاشته می شود.

استاندارد و اندازه گبه:

گبه هایی که ایلات و عشایر می بافند به علت اینکه برای مصرف شخصی بود، از نظر ابعاد تابع هیچ گونه استانداردی نبود و طول و عرض آن بستگی به میل و خواست بافنده گبه داشت و شاید بستگی به بزرگی چادر عشایر بافنده آن. گبه تقریباً در اندازه های مختلف بافته می شود به ویژه در شرایطی که این فرش نیز به خانه های شهرنشینان وارد شده و همچون دیگر فرشها مورد استفاده قرار می گیرد.

گبه به صورت چهارگوش یا کناره در اندازه های 5/2*5/1 و 200*100 و 250*150 و 5/3*5/2 و 5/1*2 بافته می شود. اندازه گبه گاه به درخواست مشتری بستگی دارد و اگر مشتری اندازه گبه را تعیین نکند بافنده گبه خود به هر اندازه ای که مایل بود گبه را می بافد. اما امروزه با استقبال از آن و تقاضای بازار، گبه در اندازه های استاندارد بافته می شود…

عبارات و واژگان کلیدی:

  • کاربرد نقوش گبه
  • کاربرد دست بافته های ایرانی
  • کاربرد نقوش گبه در دکوراسیون داخلی
  • کاربرد دست بافته های ایرانی در دکوراسیون داخلی
  • نقوش گبه
  • بررسی نقوش گبه
  • نقوش گبه های ایرانی
  • بررسی نقوش گبه های ایرانی
  • تحقیق نقوش گبه
  • مقاله نقوش گبه
  • پایان نامه نقو

کلیک برای خرید