تحقیق جوانان و اوقات فراغت مجازی

دانلود تحقیق در مورد جوانان و اوقات فراغت مجازی، در قالب word و در 27 صفحه، قابل ویرایش. بخشی از متن تحقیق: اینترنت عرصه مهمی را برای تحقیقات اجتماعی و آزمودن نظریه های مربوط به اشاعه تکنولوژی و اثرات رسانه ها فراهم ساخته است. بخشی از…

فرمت فایل دانلودی: doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 27

حجم فایل: 458 کیلوبایت

قیمت: 4700 تومان

ذخیره صفحه به صورت PDF

چند فایل مشابه:


  • مقاله بررسی عوامل موثر در انتشار دانش در گروه های مجازی، در قالب pdf و در 15 صفحه… فرمت فایل دانلودی: pdf فرمت فایل اصلی: pdf تعداد صفحات: 15 حجم فایل: 202 کیلوبایت قیمت: نامشخص تومان مقاله بررسی عوامل موثر در انتشار دانش در گروه های مجازی، در قالب pdf و در 15 صفحه مقاله بررسی عوامل موثر در انتشار دانش در گروه های مجازی در قالب pdf و در 15 صفحه عبارات و واژگان کلیدی: مقاله بررسی عوامل موثر انتشار دانش گروه مجازی pdf کلیک برای خرید 4.4 32

  • شبکه خصوصی مجازی، VPN، در قالب پاورپوینت و در 27 اسلاید… فرمت فایل دانلودی: rar فرمت فایل اصلی: pptx تعداد صفحات: 27 حجم فایل: 929 کیلوبایت قیمت: 8000 تومان شبکه خصوصی مجازی، VPN در قالب پاورپوینت و در 27 اسلاید عبارات و واژگان کلیدی: شبکه خصوصی مجازی VPN پاورپوینت اسلاید کلیک برای خرید 5 150

  • دانلود تحقیق با موضوع حافظه مجازی (Virtual Memory) چیست؟ ، در قالب word و در 6 صفحه، قابل ویرایش. بخشی از متن تحقیق: آیا حافظه Ram تان کم است!؟ آیا می خواهید برنامه ای نصب کنید که برای نصب به رم بیشتری نیاز دارد؟ ! این مطلب را… فرمت فایل دانلودی: rar فرمت فایل اصلی: doc, pdf تعداد صفحات: 6 حجم فایل: 2,198 کیلوبایت قیمت: 1500 تومان دانلود تحقیق با موضوع حافظه مجازی (Virtual Memory) چیست؟ ، در قالب word و در 6 صفحه، قابل ویرایش. بخشی از متن تحقیق: آیا حافظه Ram تان کم…

  • قسمت اول – نمونه صنعتی و تضادهای اجتماعی مدتهای مدید رشد اقتصادی و مخصوصاً صنعتی کردن به عنوان شرایط لازم جهت پیشرفت اجتماعی معرفی شد. دو قرن گسترش سرمایه داری موجب چندین برابر شدن ثروت وخدمات و راه آهن و کشتیرانی و ایاب و ذهاب هوایی و مدارس و بیمارستانها وآسمان خراش های متعدد د رمراکز کشورهای صن… فرمت فایل دانلودی: rar فرمت فایل اصلی: doc تعداد صفحات: 46 حجم فایل: 25 کیلوبایت قیمت: 11000 تومان قسمت اول – نمونه صنعتی و تضادهای اجتماعی مدتهای مدید رشد اقتصادی و مخصوصاً صنعتی کردن به عنوان شرایط…

  • دانلود تحقیق با موضوع نحوه گذراندن اوقات فراغت و نظریه های مربوط به آن، در قالب word و در 25 صفحه، قابل ویرایش. بخشی از متن تحقیق: یکی از مسائل بسیار مهم و درخور توجهی که در فصل تابستان ذهن والدین و مربیان را به خود مشغول می دارد، فرا… فرمت فایل دانلودی: doc فرمت فایل اصلی: doc تعداد صفحات: 25 حجم فایل: 181 کیلوبایت قیمت: 8000 تومان دانلود تحقیق با موضوع نحوه گذراندن اوقات فراغت و نظریه های مربوط به آن، در قالب word و در 25 صفحه، قابل ویرایش. بخشی از متن تحقیق:…

دانلود تحقیق در مورد جوانان و اوقات فراغت مجازی،

در قالب word و در 27 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:

اینترنت عرصه مهمی را برای تحقیقات اجتماعی و آزمودن نظریه های مربوط به اشاعه تکنولوژی و اثرات رسانه ها فراهم ساخته است. بخشی از این جاذبه به واسطه قابلیت ادغام شیوه های ارتباطی و صورت محتوای ارتباط است. جاذبه های دیگر مربوط به اثرات و کارکردهای اجتماعی این رسانه و محیط های مختلف آن برای افراد و اجتماعات محل زیست آنها و به ویژه برای جوانان به عنوان پیشگامان نوآوری و مصرف این رسانه جدید می باشند.

طولانی شدن دوره جوانی و نوجوانی، رواج شیوه های جدید رفتار اجتماعی برای پر کردن فضای زندگی، فردی شدن و کم رنگ شدن شکاف های متداول اجتماعی، اهمیت یافتن سبک زندگی و «سیاست زندگی» برای جوانان، از هم پاشیدگی شبکه های سنتی همسایگی و نوسازی شهری از جمله زمینه های اصلی هستند که شرایط جدیدی را پیش روی جوانان قرار داده اند. آنچه در کنار این روندها و متاثر از رشد رسانه های جدید قابل ذکر است اهمیت بیش از پیش حفظ و تنوع در اوقات فراغت برای جوانان است. اولین نسل آشنا با کامپیوتر و تکنولوژی های ارتباطی را باید نسل فعلی دانست. بسیاری از آنان می توانند با طیفی از نرم افزارهای کامپیوتری کار کنند و به راحتی آن را بفهمند. این تحولات تکنولوژیک علاوه بر تأثیر بر ذوق، سلیقه و نیاز ارتباطی آنها، گذراندن اوقات فراغت آنها را نیز تحت تأثیر قرار داده است. دو فرآیند «رسانه ای شدن» (mediatisation) و «خانگی شدن» (domestification) توصیف کننده گذران بخش عمده ای از فراغت جوانان در جوامع مدرن است. جوانان فراغت خود را بیش ازپیش در خلوت سپری می کنند و برای سرگرم شدن به طور فزاینده ای به رسانه های جدید متکی هستند.

ارتباطات باواسطه کامپیوتر (CMC)، «فرهنگ فراغت» و «اجتماع فراغت» را نیز تحت الشعاع قرارداده است. شبکه های کامپیوتری جهان فرهنگ های جدیدی را در ده سال گذشته پدید آورده اند که تأثیرات شگرفی را در تعاملات و روابط اجتماعی برجای گذارده است. (رین گولد، 1994: 4)

چت روم ها (chat rooms) یا میدان های چندکاربردی (multi-user-dungeons) به عنوان یکی از پرطرفدارترین «میدان های» اینترنتی شرایط جدیدی را پیرامون کاربران خود قرار داده و مرزهای تازه ای را در شکل گیری خرده فرهنگ ها، ارزش ها و هویت جوانان پدید آورده اند.

گمنامی، سرعت ارتباطات و سیال بودن آن پیامدهای گسترده ای را در روابط جنسیتی و الگوهای ارتباطی و دوست یابی جوانان بر جای می گذارد. تداخل طبقه با جنسیت و جغرافیا می تواند فضای آزادکننده ای را برای دسته ای از جوانان پدید آورده و مرزبندی های رایج جنسیتی و اجتماعی را در فرهنگ جوانان کمرنگ سازد. ارتباطات اینترنتی در محیط های چت، ضمن آنکه تقویت کننده روابط غیر وابسته به زمان و مکان گردیده است، به محملی برای جستجو و ارضای کنجکاوی های جوانان نیز تبدیل شده است. علاوه بر این، فضای مجازی و دیجیتال اینترنت صورت های جدید مشارکت های اظهاری و عاطفی را جایگزین صورت های متداول مشارکت سیاسی و اجتماعی در عرصه های «حقیقی» جامعه ساخته است (نگاه کنید به سیورلا، 2000). در وجه منفی، استدلال بر این است که سرگرمی های مجازی اینترنتی عموما ًٍَْْ ً به تقلیل سرمایه اجتماعی، انزوا و بریدگی از مشارکت های محسوس و عینی (کرات و همکاران، 1998؛ نای واربرینگ، 2000)، تغییر روابط از اجتماعات و گروه های آشنا به اجتماعات شبکه ای (مافلوسی، 1996؛ ولمن، 2001)، سوگیری جوانان به سوی آموزش موزاییکی (راشکوف، 1996) و نیز قطعه قطعه شدن افراطی (hypersegmentation) سلیقه ها و خرده فرهنگ ها و در نتیجه توده وارسازی (massification) (شیلز، 1963؛ نیومن، 1991) می انجامد.

در ادامه، چهارچوب های مفهومی و نظری رایجی را که از منظر جامعه شناسی و یا روان شناسی اجتماعی به بررسی تأثیرات ICTs و به ویژه اینترنت بر جوانان و فراغت آنها پرداخته اند، به اختصار مرور کرده و آثار تواناساز و یا محدودکننده محیط های مجازی در چت روم ها را مورد بحث قرارخواهیم داد.

زمینه تحقیق:

نگاه جامعه شناختی به پدیده اینترنت در پی بررسی تأثیرات اجتماعی آن بر روابط اجتماعی و تجزیه و تحلیل عوامل نهادی، سیاسی و اقتصادی است که رفتار کاربران را تحت تأثیر قرارمی دهد. این نگاه، چنان که در مقدمه بحث بدان اشاره شد، به طیفی از اثرات اجتماعی تکنولوژی های جدید اطلاعاتی و ارتباطاتی بر روابط و تعلقات اجتماعی، شکل دهی یک معنای عمومی جدید برای ارتباط، صورت های جدید مشارکت های اجتماعی و بازاندیشی و تغییر در هویت های خودساخته تأکید دارد.

در وجه فراغت و سرگرمی نیز محوریت یافتن ارتباط و سرگرمی، از متن خارج شدن (decontextualisation) مکان ها و تجارب اوقات فراغت (نگاه کنید به رابرتز، 1998)، رواج شکل های سرگرمی غیروابسته به زمان و مکان، چندوظیفه ای شدن رسانه های جدید و لذت بردن جوانان از توانایی انجام همزمان چند وظیفه و امکان پذیر ساختن انواع جدیدی از مشارکت های عاطفی و زیبایی شناختی و فرهنگی از جمله مشخصه های اصلی رسانه های جدید و به ویژه اینترنت می باشد. رویکردهای غالب در بررسی تأثیرات اجتماعی و روانی ICTs بر جامعه را در دو دسته کلی تکنولوژیکی و اجتماعی می توان قرارداد. رویکردهای تکنولوژیک نقش رسانه های جدید را در روابط و تبعات اجتماعی آن تعیین کننده می دانند و در بررسی نهایی تکنولوژی را شکل دهنده روابط اجتماعی و شکل های تحول آن تلقی می نماید. نظریه های چندی از این منظر به رسانه های جدید توجه کرده اند. برای نمونه می توان مدل حضور اجتماعی (social presence model) که فردی بودن ارتباطات کامپیوتری را زمینه ساز اثرات اجتماعی کمتر آن ها می داند، نظریه غنای رسانه ای (media richness theory) که توانایی تأثیرگذاری بر روابط اجتماعی رسانه ها را تابع ظرفیت آنها در انتقال پیام ها و نشانه های اجتماعی می بینند و غنای رسانه ها را عامل تعیین کننده انتخاب آن از جانب کنشگران می دانند، و نظریه شیوه پردازش اطلاعات اجتماعی (social information processing model) اشاره کرد که به دنبال تبیین اثرات محدود کننده ارتباطات کامپیوتری است و این محدودیت را مخل کیفیت ارتباطات اجتماعی می داند. در مجموع رویکردهای فوق به ابعاد اجتماعی رسانه های جدید اطلاعاتی و ارتباطاتی به صورت حاشیه ای و با اهمیت کم تر نگریسته و در تحلیل نهایی قائل به قابلیت تقلیل اطلاعات کامپیوتری به بایت های اطلاعاتی هستند (برای مرور جامع رویکردهای تکنولوژیک نگاه کنید به اسپیرز، 2000).

رویکردهای جایگزین در مطالعه اثرات رسانه ها در مقابل به عوامل اجتماعی توجه بیشتری نشان می دهند. نظریه هایی همچون استفاده و التذاذ (uses and gratifications)، مبادله (exchange)، سازه گرایی اجتماعی (social constructionism) و نظریه های تعاملی (interactionism models)، از جمله رویکردهای غالب در این دسته به شمار می آیند.

مدل «استفاده و التذاذ»، که خود متأثر از نظریه های مبادله اجتماعی است، مدلی رایج در مطالعات توصیفی و اکتشافی درخصوص نحوه استفاده افراد از رسانه ها و تأثیر این استفاده بر رفتار آنهاست. دلایل و انگیزه های جذب جوانان به اینترنت و فضای مجازی و رفتار آنها در فضای مجازی زمینه های اصلی هستند که در این مدل به آنها توجه می شود. نظریه تعاملی، تفسیری و سازه گرایی تلاشی برای تبیین نحوه ارتباط افراد با فضای مجازی، فهم آنها از این ارتباطات و مکانیسم های دخیل در آن محسوب می شود. رویکرد سازه گرایی با تلقی نسبی بودن تأثیرات تکنولوژی های اطلاعاتی و ارتباطاتی، این تأثیرات را تابع متن (context)، تفسیر و فهمی می دانند که کاربران و افراد حاضر در حوزه ارتباط از آن به عمل می آورند. ساخت های اجتماعی تعیین کننده معنای ارتباط به شمار می آیند. این نظریه که مُلهم از آرای پدیدارشناسی گارفینکل (1967)، برگر و لاکمن (1966) و اندیشمندانی همچون دریدا (1976) و گرگن (1985) است واقعیات اجتماعی را ساخته کنشگران دانسته، همزمان به نقش انتخاب، اراده و استقلال فرد (عامل) در تعامل با متن و ساختار اجتماعی توجه دارد…

عبارات و واژگان کلیدی:

  • اوقات فراغت
  • اوقات فراغت چیست
  • اوقات فراغت جوانان
  • تحقیق اوقات فراغت
  • مقاله اوقات فراغت
  • پایان نامه اوقات فراغت
  • دانلود تحقیق اوقات فراغت
  • دانلود تحقیق اوقات فراغت
  • دانلود مقاله اوقات فراغت
  • تحقیق اوقات فراغت جوانان
  • مقاله اوقات فراغت جوانان

کلیک برای خرید