تحقیق نقد و تحلیل آرای ادبی غربی ها

دانلود تحقیق با موضوع نقد و تحلیل آرای ادبی غربی ها، در قالب word و در 31 صفحه، قابل ویرایش. بخشی از متن تحقیق: در تعریف واژه «ادبیات» و تبیین «ماهیت» و «رویکردهای معرفتی» آن، از قدیم ترین زمان ها تاکنون، مباحث گوناگونی از طرف…

فرمت فایل دانلودی: zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 31

حجم فایل: 41 کیلوبایت

قیمت: 5000 تومان

دانلود تحقیق با موضوع نقد و تحلیل آرای ادبی غربی ها،

در قالب word و در 31 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:

در تعریف واژه «ادبیات» و تبیین «ماهیت» و «رویکردهای معرفتی» آن، از قدیم ترین زمان ها تاکنون، مباحث گوناگونی از طرف صاحب نظران به عمل آمده است.

امروزه نیز با توجه به پیشرفت های علمی جدید و ورود آن به حوزه های علوم انسانی و تعاملات اجتماعی و معرفتی آن با ادبیات، بیش از پیش توجه علما و اندیشمندان علوم انسانی را به خود معطوف داشته است.

سقراط، افلاطون و ارسطو نخستین کسانی هستند که به طور رسمی درباره شعر و ادبیات، نظرهای متقن و منتقدانه ای بیان کرده اند. (زرین کوب، ج1، 1361، ص 6).

ظاهراً ارسطو هم اولین کسی بود که آثار قوه ذوق و عقل انسانی را، مانند آثار طبیعت، تابع قوانین و نوامیس کلی شمرد و شعر و ادبیات را در زمره فعالیت های ذهنی انسان و دارای وجود و ماهیت معرفتی به شمار آورد. (زرین کوب، ج2، 1361، ص829).

بررسی موضوع وظیفه و کارکرد بیرونی ادبیات ، تاریخ طولانی دارد؛ دانشمندان و نظریه پردازان مختلفی با تأثیر از آراء ادبی افلاطون و به خصوص ارسطو، به طور عمده بیشتر بر جنبه های معرفتی ادبیات تأکید داشته اند. اما از دوره رنساس به بعد، و با توجه به توسعه روز افزون پیشرفت های علمی و صنعتی در غرب، نظریه پردازان ادبی اغلب از جنبه های معرفتی ادبیات دور شده و به برآیند لذّت و انفعال نفسانی ادبیات، تأکید بیشتری نموده و آن را از مظاهر و نمودها عینی و ذاتی ادبیات برشمردند. (رِنِه ولک، مورگان فوستر؛ 1370، صص 45-44).

تنی چند از نظریه پردازان بر رویکردهای عملی (Practic) ادبیات و جنبه های انسانی و اجتماعی آن تأکید داشته و مفهوم غایی و ماهیت درونی ادبیات را در ساختار عملی و عینی آن تعریف کرده اند. (سارتر؛ 1363، ص 29).

برخی نیز صرفاً جنبه زیبایی «ادبیات» را ماهیت اصلی آن بر شمرده اند؛ و به گفته اِمِرسون1 (1882-1803)، «زیبایی» خودش را توجیه می کند و در کنار هرگونه دفاعی که از شعر به وسیله ارسطو، درایدن، کالریچ و دیگران به عمل آمده، باید گفت که «نخستین وظیفه و عمده شعر، وفادار ماندن به ماهیت خودش است.» (رنه وِلِک و آستن وارن؛ 1373، ص31).

عده ای نیز مانند ماثیو آرنولد (1888-1822)، شاعر و منتقد، به بی طرفی اخلاقی ادبیات توجه داشتند. هدف آرنولد نیز نیل به «مجاهده بی طرفانه» و دست یابی به یک «محک عینی» در ارزیابی آثار ادبی بود. و در واقع نوعی تعادل و سازش بین مفهوم زیبایی (Beauty) و وظیفه اخلاقی (Duty) را تعلیم می داد. (زرین کوب؛ ج2، 1361، ص 503).

او در ماهیت اخلاقی ادبیات معتقد بود که شعر می تواند جانشین مذهب شود. در مقابل بعضی ها نیز معتقدند که «هیچ چیز در این دنیا یا در آن دنیا، نمی تواند جانشین چیز دیگر باشد». (تی. اس. الیوت؛ 1933، صص 155-113).

عبارات و واژگان کلیدی:

  • نقد و تحلیل آرای ادبی غربی ها
  • نقد آرای ادبی غربی ها
  • تحلیل آرای ادبی غربی ها
  • تحقیق نقد و تحلیل آرای ادبی غربی ها
  • مقاله نقد و تحلیل آرای ادبی غربی ها
  • تحقیق در مورد نقد و تحلیل آرای ادبی غربی ها
  • مقاله در مورد نقد و تحلیل آرای ادبی غربی ها

کلیک برای خرید