تحقیق جایگاه آسمان در شعر و ادب فارسی

دانلود تحقیق در مورد جایگاه آسمان در شعر و ادب فارسی، در قالب word و در 16 صفحه، قابل ویرایش. بخشی از متن تحقیق: جایی که هر کلمه راحت است. و جای خود را پیدا می کند تا کلمات دیگر را کمک کند. کلمه ای نه مردد و ترسو و نه خود فروش…

فرمت فایل دانلودی: zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 16

حجم فایل: 19 کیلوبایت

قیمت: 4000 تومان

دانلود تحقیق در مورد جایگاه آسمان در شعر و ادب فارسی،

در قالب word و در 16 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:

جایی که هر کلمه راحت است.

و جای خود را پیدا می کند تا کلمات دیگر را کمک کند.

کلمه ای نه مردد و ترسو و نه خود فروش

معامله ای ساده بین قدیم و جدید

کلمه عامیانه دقیق بدون آنکه رنگی از ابتذال داشته باشد.

کلمه رسمی دقیق بدون آنکه رنگی از علم فروشی داشته باشد.

زوج کامل رقصان که با هم می رقصند.

«تی. اس. الیوت/چهار کوارتت/بخش چهارم» (1)

شاعر موّرخ نیست و کسی هم از شاعر انتظار ندارد که حوادث اجتماعی زمانش را در شعرش واگویه کند، اما انتظار دارد که هر کلمه ای در شعرش یک حادثه بشود و شعرش صدای شکستن حادثه های تاریخی، اجتماعی، مذهبی، اسطوره ای و… و… باشد (2) و همچون مادری که دست فرزند نو پایش را می گیرد و به او «رفتن» می آموزد، خواننده را به مرکز حادثه ها ببرد، و به او «اندیشیدن» بیاموزد.

«شعر اتفاقی است که در زبان می افتد» (3) و زبان مجموعه ای از کلمه هاست. این مجموعه می تواند زبان را به ساحت شعر نزدیک کند، یا از آن فراری دهد. پر واضح است که هر کلمه ای شخصیت مستقل خود را دارد. «کتاب» یا «میز»؛ «آسمان» یا «زمین» همیشه کتاب و میز و آسمان و زمین هستند. اما شاعر که راز کلمات را می شناسد و همواره میان «عینیت» و «ذهنیت» خود در گردش است، می تواند همین کلمات را همراه با کلمات دیگر به رشته بکشد و آنقدر خیالش را نازکانه از لابلای این رشته عبور دهد که همین واژگان ساده و معمولی نقش عوض کنند و با جان تازه تری در شعر بنشینند. آنگاه است که نوآوری را دست مایه شعر خود کرده است.

نخستین شاعری که قد یارش را به سرو مانند کرد، کار تازه ای انجام داد، اما آنها که بعد از او این کار را کردند، مرتکب گناه تقلید شدند.

تقلید ممکن است در شعر خوش بنشیند، اما بی شک چون چون فاقد نو آوری است و تکراری است از «گفته شده ها»، تأثیری را که باید در ذهن خواننده بگذارد، نمی گذارد.

تازه گویی و نو پردازی هم کاری به شعر کهنه و شعر نو ندارد. شعر نیمایی و شعر سپید و شعر آزاد و قصیده و غزل هم نمی شناسد. نو آوری می تواند در همه گونه شعر اتفاق بیافتد. اگر بیافتد شعر، شعر نوست، بی آنکه قالبی شکسته شده باشد و مصراعی کوتاه و بلند شده باشد و اگر نیافتد شعر اگر از نو هم نوتر باشد، باز هم کهنه است، چون بی گمان تکرار مکررات است و تازه جویی را با آن نسبتی نیست.

علت اینکه هنوز بعد از قرن ها شعر حافظ و مولانا قابل درنگ و زبان حال ما هستند، همانا درون مایه تازه شعر است که سرشار از نمادها و اشاره هایی است که بسیاری از شاعران امروز آنها را حتا بو هم نکشیده اند.

عبارات و واژگان کلیدی:

  • جایگاه آسمان در شعر
  • جایگاه آسمان در ادب
  • جایگاه آسمان در ادبیات
  • جایگاه آسمان در شعر فارسی
  • جایگاه آسمان در شعر شهریار
  • جایگاه آسمان در شعر حافظ
  • جایگاه آسمان در شعر فارسی
  • جایگاه آسمان در شعر پروین اعتصامی
  • جایگاه آسمان در شعر فارسی

کلیک برای خرید