تحقیق جایگاه مطبوعات در سیاست ملی ارتباطی و رسانه ای

چکیده سیاست گذاری ملی ارتباطات نیازمند شناخت نقش و تعیین جایگاه هر یک از رسانه ها در سپهر توسعه ملی است. این که ساختار قدرت سیاسی و مجموعه دولتمردان (به مفهوم عام) چه نگرش و، در عین حال، چه انتظاراتی نسبت به جایگاه رسانه ها، هم به صورت نظام مند و هم به شکل مجزا، دارند بر حضور، فعالیت و ایفای نقش رسا…

فرمت فایل دانلودی: rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 17

حجم فایل: 24 کیلوبایت

قیمت: 7500 تومان

چکیده

سیاست گذاری ملی ارتباطات نیازمند شناخت نقش و تعیین جایگاه هر یک از رسانه ها در سپهر توسعه ملی است. این که ساختار قدرت سیاسی و مجموعه دولتمردان (به مفهوم عام) چه نگرش و، در عین حال، چه انتظاراتی نسبت به جایگاه رسانه ها، هم به صورت نظام مند و هم به شکل مجزا، دارند بر حضور، فعالیت و ایفای نقش رسانه ها و روزنامه نگاران تاثیری انکارناپذیر دارد. آخرین مطالعه و تحقیق میدانی ای که در مورد رابطه اعتماد مردم به رسانه ها با اعتماد آن ها به حکومت در سال 1382 در مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها صورت گرفته است، همبستگی بالایی را در این زمینه نشان می دهد. به بیان دیگر، تحقیق مذکور نشان می دهد که اگر مردم به رسانه ها اعتماد داشته باشند، به دولت (به مفهوم عام) نیز اعتماد خواهند داشت و، به عکس، اعتماد مردم به دولت با اعتماد آن ها به رسانه ها رابطه مستقیم دارد. این امر، البته برای رسانه ها و از جمله مطبوعات، وضعیت خوشایندی نیست، زیرا اولاً بیانگر آن است که مردم سرنوشت رسانه ها را به سرنوشت دولت پیوند می زنند و آن ها را جدا از هم نمی انگارند و ثانیاً شکاف تاریخی دولت ملت در ایران عملاً عدم اقبال یا اعتماد آن ها را به رسانه ها نیز سبب شده است. از زاویه ای دیگر نیز می توان، از دل این تحقیق، واقعیتی تلخ را استخراج کرد: هر چه دولتمردان ما بکوشند مردم را نسبت به رسانه ها و از جمله مطبوعات به هر دلیل بدبین سازند عملاً باعث می شوند که بلور اعتماد مردم به خود آنها نیز ترک بردارد. سیاست ملی ارتباطات و رسانه ها می باید اولاً استقلال رسانه ها را از دولت به رسمیت بشناسد و آن را تبیین و تضمین کند؛ ثانیاً آزادی و کثرت گرایی آن ها را بپذیرد؛ و ثالثاً نسبت به رابطه آن ها را با توسعه ملی تعریف کند. در این میان، مطبوعات به دلیل نقش و جایگاه تاریخی خود در جهان و ایران، اهمیتی مضاعف دارند.

گزارش حاضر می کوشد تا ضمن بررسی و ارزیاب سرگذشت تاریخی مطبوعات به عنوان یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین رسانه ها، نکات و محورهای اساسی «توسعه مطبوعات» را که باید در سیاست گذاری ملی ارتباطات و رسانه ها مدنظر قرار گیرند به اختصار ترسیم کند. در عین حال، تاکید بر این نکته ضروری به نظر می رسد که سیاست گذاری ملی ارتباطات، پیش و بیش از هر چیز، نیازمند حصول اجماع و توافق در میان دولتمردان و مدیریت عالی سیاسی کشور بر سر استقلال، آزادی و حقوق حرفه ای رسانه ها، مطبوعات و روزنامه نگاران است.

عبارات و واژگان کلیدی:

  • تحقیق علوم سیاسی
  • دانلود تحقیق
  • کار تحقیقی علوم سیاسی
  • علوم سیاسی
  • تحقیق جایگاه مطبوعات در سیاست ملی ارتباطی و رسانه ای
  • جایگاه مطبوعات
  • سیاست ملی ارتباطی و رسانه ای
  • ارتباطات و رسانه ها

کلیک برای خرید