تحقیق بازشناسی نمایش و هنرهای نمایشی

بخشی از متن: چیستی هنر نمایش: آغاز نمایش در هر سرزمینی را باید در آداب، رسوم و مناسک مذهبی همان قوم و در فعالیت های انسانی برای تنازع بقا جستجو کرد. انسان بدوی برای تسلط یافتن بر محیط زندگانی و برای شناخت و کنترل نیروهای سرکش طبیعت شروع به خلق شخصیتهای جادویی با کمک لباس، گریم و ماسک می کند. چه… …

فرمت فایل دانلودی: rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 167

حجم فایل: 107 کیلوبایت

قیمت: 18000 تومان

بخشی از متن:

چیستی هنر نمایش: آغاز نمایش در هر سرزمینی را باید در آداب، رسوم و مناسک مذهبی همان قوم و در فعالیت های انسانی برای تنازع بقا جستجو کرد.

انسان بدوی برای تسلط یافتن بر محیط زندگانی و برای شناخت و کنترل نیروهای سرکش طبیعت شروع به خلق شخصیتهای جادویی با کمک لباس، گریم و ماسک می کند. چه این انسان می پنداشت که با خلق این شخصیت ها و اجرای مراسم سحر و جادو می تواند بر جادوگران و گیاهان تأثیر نهد و آنها را در خدمت خود گیرد.

از سوی دیگر، انسان بدوی که در بیان افکار و عواطف خود ناتوان بود حرکت را به کمک طلبیده و از طریق حرکات موزون سعی در بیان افکار و عواطف خود کرد و برای درک لذت و به عنوان نیایش و سخن گفتن با خدایان خود شروع به انجام حرکات موزون (رقص) می کند.

بنابراین اولین هنرهای نمایشی در درون همین مراسم جادویی و حرکات موزون است که شکل می گیرد.

آئین و مراسم جادویی که اولین هسته های نمایشی را در درون خود پرورش می دهند، روش تعلیم بودند، زیرا مشخصه جامعه ابتدایی نداشتن زبان نوشتاری است و اجرای آیین و مراسم جادویی وسیله ای برای انتقال دانش و سنن یک قوم به نسلهای بعدی است. آئین برای مهارکردن حوادث احتمالی آینده اجرا می شود.

آئین و مراسم جادویی که گفتیم ریشه های تئاتر اند غالباً برای بزرگداشت نیروی فوق طبیعی، پیروزی در شکار یا جنگ، گذشته یک قوم و یک قهرمان به کار می روند.

آئین ها می توانند سرگرم کننده و لذت بخش باشد پیدا است غالب این عملکردها را می توان با درجات و روشهای متنوع و گوناگونی در تئاتر نیز به کار می گرفت لذا می توان به این نتیجه رسید که آئین های بدوی و تئاتری که ما می شناسیم به وضوح با هم مربوطند.

آئین ها و تئاتر از عوامل اساسی مشابهی استفاده می کنند: موسیقی، حرکات موزون (رقص)، گفتار، لباس اجراکنندگان، تماشاگران و صحنه.

گاه تئاتر و آئین در هم ادغام شده اند، اما در جوامع پیشرفته هر یک کارکرد معین خود را دارند. اگر چه باید گفت که مرز میان این دو، همیشه به دقت روشن نیست.

در اکثر آئین نامه های ابتدایی بهره گیری از رقصهای پانتومیم به همراه موسیقی ضربی ضروری است و گاه صدای آوازی نیز ضرورت می یابد. گفتار و دیالوگ در آئین ها از ضرورت کمتری برخوردارند، اما گریم و لباس از وسایل اصلی اجرای آئین به شمار می آیند. یکی از پیشکسوتان و یا روحانیان تمرین سختی را برای اداره حسن اجرای آئین به کار می گیرد که کاملاً با کارگردانی تئاتر قابل مقایسه است «مکان اجرا». و اگر تماشاگری وجود داشته باشد «تالار نمایش» نیز از ضروریات به شمار می روند. تنظیم فضای اجرای آئین بسیار متنوع است گاه مکانی دایره مانند برگزیده می شود که توسط تماشاگران احاطه می گردد و گاه صحنه ای در نظر گرفته می شود که پس زمینه آن را با گونی رنگ شده یا با قابی از پارچه می پوشانند و تماشاگران در سه سوی صحنه می نشینند، یا می ایستند و گاه فضایی باز به عنوان پس زمینه مورد استفاده قرار می گیرد مثل کنار دریا، بنابر آنچه آمد، آیا هیچ تفاوت قابل ملاحظه ای میان مراسم آئینی و تئاتر وجود ندارد؟

عبارات و واژگان کلیدی:

  • بازشناسی نمایش
  • هنرهای نمایشی
  • تحقیق رشته هنر
  • کار تحقیقی هنر
  • دانلود تحقیق
  • بازشناسی نمایش و هنرهای نمایشی
  • تحقیق رشته هنرهای نمایشی
  • مفاهیم هنر نمایشی
  • اساس هنر نمایشی
  • چیستی هنر نمایشی

کلیک برای خرید