تحقیق پوستر فیلم در ایران

مقدمه: در ابتدا رویکردی بصری به مطبوعات ایران می اندازیم. ایرانیان در قرن هفتم هجری، یعنی زمان غازان خان، پول کاغذی داشته اند و این شاید قدیمی ترین نمونه چاپ به معنی کاربردی و حرفه ای و تکثیر انبوه باشد. دو قرن پس از آن، صنعت چاپ در اروپا به صورتی جدید و کامل تر اختراع می شود. و نخستین… …

فرمت فایل دانلودی: rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 73

حجم فایل: 2,058 کیلوبایت

قیمت: 13000 تومان

مقدمه:

در ابتدا رویکردی بصری به مطبوعات ایران می اندازیم. ایرانیان در قرن هفتم هجری، یعنی زمان غازان خان، پول کاغذی داشته اند و این شاید قدیمی ترین نمونه چاپ به معنی کاربردی و حرفه ای و تکثیر انبوه باشد. دو قرن پس از آن، صنعت چاپ در اروپا به صورتی جدید و کامل تر اختراع می شود. و نخستین بار، تاثیر این اختراع جدید در ایران در سال 1016 هجری. قمری نمایان شد که روحانیون مسیحی در اصفهان چاپخانه تاسیس می کنند که اطلاعات درست و دقیقی از چگونگی کار این چاپخانه در دست نیست، اما از آن چه صنایع مختلف در ایم مورد اشاره می کنند، چنین بر می آید که چندان استقبالی از این صنعت نشده است، زیرا اشراف و درباریانی که خریداران احتمالی کتاب در آن زمان بوده اند، شکل کتاب های خطی دست ساز را حتی به قیمت گران تر، ترجیح می دادند.

بعدها که چاپ رشد کرد، در آغاز ظهورش بر طرف کننده نیازهای فرهنگی بود. اما اکنون با توسعه مبادلات کالا جزء جدایی ناپذیر تجارت، صنعت، و فرهنگ شده است به طوری که در اطراف خود مستندات چاپی فراوانی همچون کاتالوگ، اوراق، کتاب، مجله، روزنامه، پوستر و هزاران چیز دیگر را می بینیم.

و اینک مطالبی کوتاه و کلی راجع به پوستر بیان می کنیم؛ این واژه در زبان فارسی آگهی دیواری یا دیوارکوب، در زبان عربی اعلان، در زبان فرانسه آفیش و در آلمانی پلاکادر نام گرفته است.

پوستر صفحه ای با پیامی روشن و گیراست که در آن از دو عنصر کلام و تصویر استفاده شده است که با نگاهی سریع و گذرا آن پیام را درک کنیم. پیام های پوستر، فوری و کوتاه در زمینه های صنعتی، تجاری، سیاسی (حکومت) و مانند آن می باشد. به عنوان رسانه ای خبری پدیده ای آشنا و نیرومند در اطلاع رسانی است. در سیر تحول پوستر، به سه دوره مشخص اشاره شده است.

1. دوره بهره برداری در تبلیغات سیاسی از آغاز جنگ جهانی اول تا کنون.

2. دوره بهره برداری تبلیغات تجاری از آغاز طراحی پوستر تا اوایل قرن بیستم.

3. دوره بهره برداری در تبلیغات فرهنگی و جهانگردی.

سه نوع گرایش در دهه 1320 در پوستر سازی مطرح شده است:

1. پوسترهای سینمایی و تک اعلان های بزرگ با رنگ و روغن بر سر در سینما.

2. پوسترهای سیاسی که تحت تاثیر پوسترهای سیاسی زمان جنگ جهانی دوم قرار دارد.

3. پوسترهای تجاری که عامه پسند و در جهت سلیقه سفارش دهندگان و دارای دیدی کم و بیش اروپایی و متاثر از آگهی های تجاری روزنامه ها بود.

موج جدید پوسترسازی با کارهای هوشنگ کاظمی و مرتصی ممیز و صادق بریرانی آغاز گردید و علی رغم تاثیر سبک های مختلف گرافیک خارجی توجه و گرایش روزآفزونی به سنت های فرهنگی و هنر ایران در کار طراحان پدید آمد.

طراحی پوستر دور نمایی از نظام های ارتباط غیر کلامی را میسر می سازد، بنابر نظریه زبان شناسان روشهای ارتباط غیر کلامی پوسترها به 3 گرده تقسیم می شود:

1. ارتباط تصویری بدون کمک گرفتن از نوشته ها که پیام را به تنهایی انتقال می دهد. این پوسترها شامل تصاویر پایدار و ثابت و قابل تجزیه هستند مانند نقاشی و علائم راهنمایی و رانندگی.

2. ارتباط کلامی که صرفاً از نوشتار تهیه شده اند در این گونه پوسترها برای اعلام مطالب یا پیامی ممکن است، چند کلامه درشت به عنوان پیام اصلی و کلمات کوچکتر برای توضیحات فرعی بکار روند. پوسترهای علمی در همایش ها و اطلاعیه های مذهبی و دولتی جزو این گروه هستند.

3. پوسترهایی که در آن ها از خط و تصویر به طور هماهنگ و تلفیقی استفاده شده است.

عبارات و واژگان کلیدی:

  • پوستر فیلم
  • پوستر فیلم در ایران
  • پوسترهای بازیگران
  • پوستر فیلم های محبوب
  • پوستر بازیگران زن
  • پوستر بازیگران مرد
  • پورسترهای تبلیغاتی فیلم
  • دانلود تحقیق هنر
  • تحقیق رشته هنر
  • کار تحقیقی هنر

کلیک برای خرید