قیامهای علویان

برخی ظهور شیعه را به دوران کوتاه خلافت علی (ع) و رخدادها و جنگها و مشکلاتی که تقریبا”درسرتاسر مدت کوتاه خلافت آن حضرت ادامه داشت نسبت می دهند و به منزله پاسخ به روش ناکثین (آتش افروزان جنگ جمل) و قاسطین (جنگ افروزان صفین) و مارقین (خوارج) می شمارند. …

فرمت فایل دانلودی: doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 51

حجم فایل: 192 کیلوبایت

قیمت: 11000 تومان

ذخیره صفحه به صورت PDF

چند فایل مشابه:

فهرست مطالب:

مقدمه

امام حسن بن علی (ع)

قیام امام حسین (ع)

حادثه حره

محاصره مکه (60ه)

قیام توابین (65ه)

قیام مختار (67ه)

قیام زید بن علی بن الحسین

قیام یحیی بن زید (125 ه)

قیام محمد نفس زکیه (145ه)

قیام ابراهیم قتیل با خمری (145ه)

قیام فخ

قیام یحیی بن عبدالله محض (176ه)

ادریس بن عبدالله (172ه)

قیام محمد بن اسماعیل (175ه)

انقلاب ابوالسرایا (199 ه)

قیام محمد بن جعفر (205ه)

قیام محمد بن قاسم (219ه)

قیام عبدالله بن معاویه و ابومسلم خراسانی (131ه)

منابع و مآخذ

قسمتی از متن:

برخی ظهور شیعه را به دوران کوتاه خلافت علی (ع) و رخدادها و جنگها و مشکلاتی که تقریبا”درسرتاسر مدت کوتاه خلافت آن حضرت ادامه داشت نسبت می دهند و به منزله پاسخ به روش ناکثین (آتش افروزان جنگ جمل) و قاسطین (جنگ افروزان صفین) و مارقین (خوارج) می شمارند.

دسته ای نیز پدیده تشیع را به شهادت حسین بن علی (ع) در کربلا ارتباط می دهند اینان ادعا می کنند که شهادت آن بزرگوار نقطه تحولی عظیم در تاریخ فکری و اعتقادی تشیع است زیراآثار کشتارکربلا به این که آتش تشیع را در دلها برافروزد وصفوف آنان را متحد سازد محدود نشدچه بیش ازاین شیعیان دچار اختلاف کلمه و عقیده بودند تشیع قبل از این فاجعه جز نظریه ای سیاسی به شمار نمی آمد و خون درپای ریخته نشده بود بلکه پس از شهادت حسین بن علی (ع) تشیع باخون شیعیان بیآمیخت و دراعماق جان ودل آنها جا گرفت و به صورت عقیده ای پایدار و ریشه دار درآمد که آنان را به فداکاری و جهاد درراه آن برمی انگیخت.

عبارات و واژگان کلیدی:

  • قیام توابین
  • قیام امام حسین (ع)
  • قیام محمد بن قاسم

کلیک برای خرید